بازی فکری «کاراگاهان فراطبیعی»

از {{model.count}}

Paranormal Detectives

  • تعداد نفرات: 2 تا 6
  • زمان بازی: 45 دقیقه
  • رده سنی: 8 سال به بالا
  • برند: گیم باز
تعداد
نوع
560,000 تومان
  • {{value}}
مقایسه
کمی صبر کنید...

بازی فکری «کاراگاهان فراطبیعی»، چشم‌هاتون رو باز می‌کنین و یه دفعه، بزرگ‌ترین شوکِ زندگی‌تون به‌تون وارد می‌شه: می‌بینین که کار تموم شده (یعنی "قبض" رو گرفتین) و تبدیل به یه "روح" شدین که تو هوا شناورِه! وحشت‌زده پایین رو نگاه می‌کنین و جنازه‌ی خودتون رو می‌بینین... و البته غریبه‌هایی رو هم می‌بینین که دورِ جسمِ فانیِ شما جمع شد‌ن و دارن با هیجان بررسی‌ش می‌کنن!... اون‌ها "کارآگاه"اَن!... و یه جورهایی لازمِه که شما با اون‌ها ارتباط برقرار کنین و کمک‌شون کنین که پرده از رازِ مرگ‌تون بردارن و قاتل‌تون رو به چنگِ عدالت بسپارن تا بلکه جناب‌عالی به آرامش اَبدی برسین!

تعداد نفرات
2 تا 6
زمان بازی
45 دقیقه
رده سنی
8 سال به بالا
برند
گیم باز

"کارآگاهان فراطبیعی"، یه پارتی‌ گِیمه با مکانیزم تجزیه و تحلیل و استنتاج.
یکی از بازیکن‌ها، نقش روح قربانیِ تازه‌درگذشته‌ای رو ایفا می‌کنه و بقیه، در نقش یه عدّه "از ما کارآگاه‌تَرون" (کارآگاه‌هایی که می‌تونن با "از ما بهترون" ارتباط برقرار کنن)، سعی می‌کنن پرده از راز مرگ قربانی بردارن! کارآگاه‌ها، با استفاده از قابلیت‌های ذهنیِ خفن‌شون، با روح ارتباط برقرار می‌کنن و سوالاتی درباره‌ی کمّ و کِیف و جُزییاتِ جنایت اَزش می‌پُرسن!
اوّلین کارآگاهی که هر 5 تا "کلمه‌ی کلیدیِ" داستان (یعنی "مجهولاتِ داستان") رو درست حدس بزنه، به همراه جناب روح، دوتایی برنده‌ی بازی می‌شن!

اجزاء و قطعات بازی
1 صفحه‌ی اصلی / 28 تا کارت داستان / 35 تا کارت احضار + 2 تا کارت احضارِ ویژه
3 تا کارت مُداخله‌ی روحانی / 5 تا حفاظ / 5 تا برگه‌ی تحقیقات / 1 برگه‌ی روح / 1 صفحه‌ی قلم‌زنی
5 تا نشان‌گر تخته‌ی سخنگو / 6 تا قلم / 3 تا نشان‌گر روح‌سنج / 10 تا نشان‌گر زخم / 17 تا ورق تاروت
2 رشته مفتول

توصیه به والدین
"کارآگاهان فراطبیعی"، یه بازیه با موضوع "مرگ"، با ارجاعاتی به مفاهیمی مثل "خشونت"! اگه با بازیکن‌های کم‌سنّ‌ و سال بازی می‌کنین، بهترِه که یکی از بزرگسال‌ها، نقش روح رو بازی کنه و بهترِه داستانی رو انتخاب کنین که برای جَوون‌ترها هم مناسب باشه!

روش بازی
از بین کارآگاه‌ها، اونی که به تازگی، از یه چیزی تا حدّ مرگ ترسیده، می‌شه شروع‌کننده‌ی بازی! شروع‌کننده، شروع می‌کنه و بازی در جهت ساعت‌گرد ادامه پیدا می‌کنه. این رَوند، تا پایان بازی ادامه پیدا می‌کنه. البته -همون‌طور که خیلی‌ها به روح اعتقاد ندارن- روح، اعتقادی به نوبت نداره؛ ایشون فقط کارِش اینِه که جواب سوالاتِ کارآگاه‌ها رو بده!!
تو نوبت‌تون، باید این 2 مرحله رو به ترتیب انجام بدین:
1) از روح یه سوال بپرسین! (اجباری)
2) سعی کنین داستان رو حدس بزنین! (اختیاری)

سوال پرسیدن
برای سوال پرسیدن، باید این 5 تا حرکت رو به ترتیب انجام بدین:
1) یکی از کارت‌های احضارِ توی دست‌تون رو انتخاب کنین و "به‌رو" بذارینِ‌ش روی میز بازی.
2) با صدای بلند، هر سوالی که دوست دارین، بپرسین؛ البته سوالی که نشه با "بله" یا "خیر" به‌ش جواب داد!
3) روح، به روشی که کارت احضاری که شما بازی کردین، مشخّص کرده، به سوال شما جواب می‌ده.
4) بعد از جواب دادنِ روح، همه‌ی کارآگاه‌ها، نکاتی رو -تو برگه‌های تحقیقات‌شون- یادداشت می‌کنن.
5) کارت احضاری رو که بازی کردین، برگردونین به جعبه‌ی بازی؛ دیگه نمی‌شه اَزش استفاده کرد!
(((نکته: رمز پیروزی تو این بازی، "خلّاقیت"ئه! کارآگاه‌ها می‌تونن هر جور سوالی که دل‌شون می‌خواد، از روح بپرسن! هر سوال می‌تونه درباره‌ی یکی از 5 تا مجهول اصلیِ داستان (چه کسی؟، چرا؟، کجا؟، چطوری؟ و با چی؟) باشه ولی به هیچ وجه مجبور نیست به این موارد محدود بشه!
نمونه‌هایی از سوال‌هایی که می‌تونین از روح بپرسین:
* شغل شما چی بود؟
* چقدر سریع مُردین؟ (چقدر طول کشید تا مُردین؟)
* 5 دقیقه قبل از مرگ، چه احساسی داشتین؟
* شما چه نسبتی با قاتل داشتین؟

حدس زدنِ داستان
بعد از جوابِ روح، شما -و فقط شما- می‌تونین برای حدس زدنِ داستان جنایت، یه تلاشی بکنین! برای حدس زدن، شما باید با صدای بلند، 5 تا موردی رو که فکر می‌کنین کلمات کلیدی یا مجهولات داستان هستن، اعلام کنین!
(((نکته: هر کارآگاه، در طول بازی فقط 2 بار می‌تونه داستان رو حدس بزنه! بعد از این که دوّمین حدس‌تون رو زدین، اگه حدس‌تون درست نباشه -با عرض شرمندگی- از بازی می‌رین بیرون و بقیه‌ی کارآگاه‌ها، بازی رو بدون شما ادامه می‌دن -انگار که از اوّل اصلاً تو بازی نبودین!!)))
هر "حدس" باید شاملِ 5 کلمه‌ی کلیدیِ نوشته‌شده روی کارت داستان باشه:
* چه کسی؟: چه انسان یا چه موجودی مسئول مرگ قربانی بوده؟ این مسئول لزوماً "قاتل" نیست؛ ایشون ممکنه اتّفاقی و بدون منظور، کاری کرده باشن که مُنجر به مرگ قربانی شده باشه! شاید هم اصلاً خود قربانی، مسئول مرگ خودش باشه! جوابِ "چه کسی؟" معمولاً به یه شغل یا به نسبتِ "مسئول" با قربانی اشاره می‌کنه!
مثلاً: گنگستر (خلافکار / تبهکار) / راننده تاکسی / عمو / دوست‌
* کجا؟: مکان یا منطقه‌ای که مرگ (یا قتل) توش اتّفاق افتاده، کجا بوده؟ جواب این سوال معمولاً یه ناحیه‌ی خاص، یه نوع خاصّی از ساختمون یا یکی از اتاق‌های خونه‌ست.
مثلاً: اتاق نشیمن / نونوایی / ساحل / معدن
* چرا؟: به چه دلیل یا با چه انگیزه‌ای، اقداماتِ قاتل (مسئولِ مرگ)، مُنجر به مرگ قربانی شده؟
مثلاً: حسودی / پول / قُلدُربازی / عجله
* چطوری؟: قربانی به چه شکلی مُرده؟ جواب معمولاً اقدام یا وضعیت پزشکی خاصّیه که مستقیماً مُنجر به مرگ قربانی شده.
مثلاً: چاقو خوردن / غرق شدن / آلرژی شدید / تیراندازی
* با چی؟: چه اسلحه، شیء یا ابزاری مُستقیماً باعث مرگ قربانی شده؟
مثلاً: قمه / تفنگ (شات‌گان) / سنگ / آتش

در سمت چپِ کارت‌های داستان، فهرستی هست از کلماتی که می‌بایست به عنوان کلمات کلیدیِ داستان (مجهولات)، از کارآگاه‌ها پذیرفته بشن... ولی اگه یکی از کارآگاه‌ها، از یه واژه‌ای استفاده کرد که دقیقاً هم‌معنی با یکی از کلمات کلیدیِ فهرست‌شده بود، باید واژه را از او پذیرفت!
مثلاً:
کلمه‌ی نوشته‌شده به عنوان اسلحه‌ی قتل، "تبر"ئه؛ در این شرایط، روح باید "درخت‌کوبِ سنگینِ تیزلَبه" رو قبول کنه ولی "قمه" یا "خنجر" یا "چاقو" قابل قبول نیست!!
کلمه‌ی نوشته‌شده به عنوان دلیل مرگ، "وحشت"ئه؛ در این شرایط، روح باید "ترس" یا "زَهره‌تَرک" رو قبول کنه ولی "احساسات" یا "اختلال عصبی" یا "استرس" قابل قبول نیست!!

حل کردنِ معمّا / پیشرفت جُزیی
وقتی که شما حدسی می‌زنین، دو امکان وجود داره:
* معمّا حل می‌شه!: اگه هر 5 تا کلمه‌ی کلیدی رو درست حدس زده باشین، شما و جناب روح، برنده‌ی بازی می‌شین!

پایان بازی
بازی، در یکی از این دو حالت به پایان می‌رسه:
1) یکی از کارآگاه‌ها، هر 5 تا کلمه‌ی کلیدی رو درست حدس بزنه (بخش "حل کردنِ معمّا" رو ببینین)؛ در این حالت، این کارآگاه به همراه جناب روح، برنده‌ی بازی خواهند بود!
2) همه‌ی کارآگاه‌ها، همه‌ی کارت‌های احضارِشون رو استفاده کرده باشن و هر 2 تا حدس‌شون رو هم زده باشن و هیچ‌کدوم هم نتونسته باشن هر 5 تا کلمه رو درست بگن! در این حالت، کارآگاهی که بیش‌ترین حدسِ درست رو زده باشه، به تنهایی -و بدون همراهی جناب روح- بازی رو می‌بَره! در صورت تساوی، کارآگاهی که زودتر از بقیه، به بیش‌ترین جواب درست رسیده باشه، برنده می‌شه!
مثلاً: این برگه‌ی روح نشون می‌ده که تو یه بازی 3 نفره (1 روح و 2 تا کارآگاه)، اوّلین حدس رو "خواهر کلِر" زده: 3 تا کلمه رو هم تونسته درست حدس بزنه. بعد از اون، "مهندس کریستوفر" اقدام به حدس زدن کرده و تونسته 4 تا کلمه رو درست حدس بزنه. "کریستوفر" بلافاصله تو نوبت بعدی هم اقدام به حدس زدن کرده ولی باز هم فقط تونسته 4 تا کلمه رو درست حدس بزنه! در نهایت، "کلِر" هم دوّمین حدسِ‌ش رو زده ولی اون هم نتونسته به بیش‌تر از 4 تا جواب درست برسه! بازی همین‌جا تمومِه چون هر دو تا بازیکن، از هر دو تا فرصت‌شون برای حدس زدن استفاده کردن! "کریستوفر"، برنده‌ی بازیه چون زودتر از "کلِر" تونسته به 4 جواب درست دست پیدا کنه!

داستان‌ها و دسته‌بندیِ کارت‌ها
بازی "کارآگاهان فراطبیعی" مُتّکی به داستان‌هاشِه؛ داستان‌هایی که از هر کدوم‌شون فقط یه بار می‌شه استفاده کرد. پیشنهاد می‌کنیم کارت‌های بازی‌شده رو از سایرِ کارت‌ها جدا کنین تا اشتباهاً واردِ بازی‌های بعدی‌تون نشن!

شیوه‌ی بازی مُشارکتی
"کارآگاهان فراطبیعی" رو می‌شه به شکل کاملاً مشارکتی هم بازی کرد؛ تو این روش، همه‌ی کارآگاه‌ها با کمک هم سعی می‌کنن معمّا رو حل کنن؛ اون‌ها می‌تونن بعد از هر سرنخ (بعد از هر جوابِ روح) آزادنه با هم تبادل نظر و مشورت کنن!
نکته‌ی خیلی مهم، اینِه که تو این شیوه، کارآگاه‌ها -حالا دیگه به عنوان یک تیم- روی‌هم‌رفته فقط 2 بار برای حدس زدنِ داستان، فرصت دارن؛ باید همگی به اتّفاق تصمیم بگیرن که کِی می‌خوان حدس بزنن!
همه‌ی بازیکن‌ها (از جمله جناب روح) فقط در شرایطی برنده می‌شن که تیم کارآگاه‌ها بتونه هر 5 تا کلمه‌ی کلیدیِ داستان رو درست حدس بزنه!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...