ماکت ماشین فلزی تاکارا تامی ماشین «بوگاتی کایرن پار اسپورت Bugatti Chiron Pure Sport» در مقیاس 1:63، ماشین اسباب بازی دایکست جدید در بسته بندی جعبه دار، ماشینهای بازی مینیاتوری با کیفیت بالا
تومیکا (خط اسباب بازی)
تومیکا (トミカ، Tomika ) خطی از وسایل نقلیه اسباببازی دایکاست (عمدتاً خودرو ) است که از سال 1970 توسط شرکت تاکارا تومی ژاپن (که قبلاً با نام Tomiyama و Tomy Kogyo Incorporated شناخته میشد) تولید میشود. ظاهراً Tomica diecast محصولی از Tomica World بود، یک خط اسباببازی مستقل از لوازم جانبی قطار موتوری که تامی بر اساس Plarail ایجاد کرده بود و از سال 1959 تولید کرده بود . جعبه کبریت "، اما عمدتا بر مارک های ژاپنی تمرکز دارد.
شرکت تامی ژاپن در سال 1924 توسط ایجیرا تومیاما در توکیو تاسیس شد. این شرکت انواع اسباببازیها را تولید کرده است، اما در سال 1970 تولید خط تولید خودروهای دایکاست Tomica را در نتیجه افزایش علاقه به بازار جهانی ماشینهای اسباببازی که عمدتاً توسط Matchbox و Hot Wheels هدایت میشد، آغاز کرد . [2] اگرچه مدلهایی در مقیاسهای مختلف ساخته شدهاند، اما نام "Tomica" معمولاً به خودروهای اصلی با اندازه 3 اینچ اشاره دارد که معمولاً توسط این شرکت تولید میشوند. در اصل، نام "ماشین های جیبی" به Tomicas داده شد که در دهه 1970 در ایالات متحده فروخته می شد. پس از چهار دهه، شرکت تامی بار دیگر با نام Tomica در سال 2010 وارد بازارهای آمریکای شمالی و اروپا شد.
سریال داخلی Tomica ("جعبه سیاه" / "جعبه قرمز و سفید")
تومیکا در ابتدا فقط خودروها و کامیون های برند ژاپنی تولید می کرد. این با عرضه شش مدل در سال 1970 آغاز شد. هفتمین در اواخر سال منتشر شد. از آن زمان، خط Tomica رشد کرد تا اینکه در سال 1978 در مجموع 109 مدل همزمان وجود داشت - شماره 1 تا 108 و همچنین شماره 110 (109 پیشنهاد شد، اما هرگز منتشر نشد). تنوع مدلها نیز از کوپهها و سدانهای اولیه تا تاکسیها ، اتوبوسها ، کامیونها، ساختمانی و سایر وسایل نقلیه تجاری گسترش یافت. حتی یک موتور بخار و یک کشتی اقیانوس پیما نیز ارائه شد. با انتشار مدلهای جدید، به هر کدام تا 110 عدد اختصاص داده شد و جایگزین مدل موجود شد.
در اوایل دهه 1980، تامی مشکلات مالی را تجربه کرد و در سال 1983 خط تولید داخلی به 80 مدل کاهش یافت (شماره 1 تا 80). این مدلها عمدتاً در جعبههای عکس بستهبندی میشدند که پسزمینه مشکی با فلاپهای زرد داشتند. بعدها مدل های جدید در جعبه ای با زمینه قرمز و سفید عرضه شد. مدلهای موجود که قبل از سال 1984 منتشر شده بودند، تا سال 1988 از جعبه سبک قدیمیتر با پسزمینه سیاه استفاده میکردند، زمانی که همه جعبهها به سبک جدید بهروزرسانی شدند. از این رو، مدل های داخلی معمولاً به عنوان مدل های "جعبه سیاه" یا "جعبه قرمز و سفید" شناخته می شوند.
سریال خارجی Tomica ("جعبه آبی و سفید" / "ماشین های جیبی")
برای رقابت در بازار جهانی ماشین اسباب بازی، تامی در اوایل برنامه هایی برای صادرات مدل های خود داشت. این کار از سال 1974 با ظهور "تومی پاکت ماشین ها" در کانادا و ایالات متحده شروع شد . ترفند بازاریابی یک بسته تاول بود که مانند یک "جیب" شلوار جین با "دوخت" زرد رنگ در اطراف کارت و وسیله نقلیه طراحی شده بود. از آنجایی که خودروهای ژاپنی هنوز در خارج از کشور پرفروش نبودند، در سال 1976 تامی شروع به تولید مدلهای «خارجی» (غیر ژاپنی) کرد. خودروهای آمریکایی ، آلمانی ، ایتالیایی ، بریتانیایی و فرانسوی در میان دیگران حضور داشتند که خط تولید Tomica را جهانیتر کرد.
تا حدودی به این دلیل که ماشینهای جیبی گرانتر از چرخهای داغ یا جعبههای کبریت در بازار آمریکا بودند، این سری بستههای تاولپا پس از سال 1979 چندان دیده نشد. جعبه عکسی که پرچم کشور مبدا آن خودروی خاص را نشان می داد. جعبه ها اغلب شماره ماشین را نشان نمی دادند، اما روی پایه قابل مشاهده بود. از آنجایی که این جعبه ها دارای رنگ های پایه آبی و سفید هستند، به آنها مدل های جعبه آبی و سفید نیز می گویند. در هر زمان در مجموع 70 مدل تحت خط تولید خارجی با شماره های F1 تا F70 تولید شد.
این خودروهای دهه 1970 و 1980 ارزش خود را به خوبی حفظ می کنند. از سال 2019 آنها بین 15 تا 20 دلار آمریکا در eBay و سایر سایت های فروش آنلاین به فروش می رسند. شاید به دلیل کمیابی بیشتر و همچنین واقع گرایی، این مقادیر بسیار بهتر از اکثر وسایل نقلیه Matchbox در همان دوره زمانی باقی می مانند.
سری رایج Tomica ("جعبه قرمز و سفید")
قفسه فروش سری رایج در ژاپن
در سال 1988، تامی مدل های خارجی خود را در سری های داخلی ترکیب کرد. بیشتر 40 مدل اول سری خارجی به 80 مدل داخلی اضافه شد. به مدلهای خارجی که منتقل شدند، شمارهای بهعنوان شماره سری F به اضافه 80 به آنها اختصاص داده شد. تعداد انگشت شماری از این مدلهای خارجی پس از چند ماه حضور در خط جدید، متوقف شدند. به طور کلی حدود نیمی از آنها پس از دو سال متوقف شده بودند.
سری محدود تومیکا
از سال 2001 تا 2013، تامی سریال TL را که برای کلکسیونر هدف گذاری شده بود تولید کرد. این مدلها با جزئیات بالاتر ساخته شدهاند و یکی از بزرگترین ویژگیهای آنها چرخهایی با ظاهری واقعی با لاستیکهای پلاستیکی لاستیکی است. اگرچه بسیاری از آنها بر اساس مدلهای معمولی Tomica موجود یا متوقف شده هستند، برخی از آنها ریختهگریهای جدیدی هستند که منحصراً برای خط TL ساخته شدهاند، یعنی نیسان Skyline GTB، تویودا AA و MINI Cooper جدید . در مورد MINI Cooper جدید، این مدل برای اولین بار برای سری TL در سال 2004 عرضه شد اما در سال 2006 به عنوان شماره در خط معمولی قرار گرفت. 43. شماره مدل ها از 0001 شروع شد. هر مدل برای مدت زمان محدودی تولید می شود، بنابراین مدل های با تعداد کمتر متوقف می شوند در حالی که مدل های جدید با شماره های بالاتر همچنان ظاهر می شوند. این مدل ها در جعبه های مقوایی باز بسته بندی می شوند که از چهار طرف با یک آستین پلاستیکی شفاف احاطه شده اند.
سری پرمیوم Tomica
Tomica شروع به ارائه سری پریمیوم Tomica از آوریل 2015 کرد. خط Premium جایگزین سری محدود Tomica شد، تفاوت اصلی این است که از قالبهای جدید برای خودروها استفاده میکند و نسخه محدودی نیست، بلکه در تولید معمولی است که با همان طرح شماره گذاری شده است. خط کلاسیک (استفاده مجدد از اعداد برای مدل های نامرتبط). آنها همچنین مخاطبان جوان تر را هدف قرار داده بودند.
مدل های ویژه، تبلیغاتی و رویدادی
تومیکا در طول این سال ها تعدادی مدل خاص تولید کرده است. اینها مدلهای منحصر به فردی هستند که در خط معمولی یا سری محدود یافت نمی شوند. چهار نوع مدل خاص وجود دارد:
- یک مدل معمولی موجود با تغییرات کوچک یا افزودن لوازم جانبی. اینها می توانند به شکل TEM (مدل های رویداد Tomica، محصولات انحصاری فروشگاه Tomica، و همچنین مجموعه های هدیه/جعبه) باشند.
- یک مدل کامیون که کابین و شاسی مدل موجود را به اشتراک می گذارد. اینها همچنین برای مجموعه های هدیه معمول هستند، اگرچه به عنوان مدل های مستقل نیز یافت می شوند.
- مدلی که بر اساس یک مدل موجود است اما بدنه اصلی خودرو را اصلاح کرده است. نمونه ها عبارتند از:
- هوندا S800M کانورتیبل اصلاح شده از شماره 23 هوندا S800M
- میتسوبیشی پاجرو رالی نوع از شماره اصلاح شد. تاپ فلزی 30 میتسوبیشی پاجرو. این مدل برای مجموعه تیم Ralliart تولید شده است .
- تویوتا اسپرینتر Trueno AE-86 هاچ بک ، اصلاح شده از شماره. 78 تویوتا اسپرینتر Trueno کوپه. این برای مجموعه D اولیه تولید شد .
- یک بازیگر کاملا جدید همه اینها تحت قرارداد یک شرکت نمونه دیگر یا تجارت دیگری تولید شده بودند. سرنوشت مشترک آنها این است که تامی در نهایت آنها را به عنوان مدل های معمولی صادر می کند. مثالها عبارتند از:
- تیپ مسابقه ای نیسان اسکای لاین GT-R R33 (مصادف با شماره 40 در سال 1997)
- میتسوبیشی لنسر Evolution IV (مصادف با شماره 104 در سال 2000
- کامیون پنل کانتر جدید میتسوبیشی (مصادف با شماره 29 در سال 2003)
- واگن تورینگ سوبارو لگاسی (در سال 2003 با شماره 11 صادر شد)
- هامر H2 (در سال 2007 با شماره 15 منتشر شد)
- نیسان لورل (با شماره LV-52 در سال 2007 صادر شد)
- ایسوزو گیگا (مصادف با شماره 76 در سال 2007)
- همچنین در سال 2004 شماره. 121 برای مدت محدودی از Mitsuoka Motors در دسترس بود. این یک وسیله نقلیه برقی تک سرنشینه در مقیاس 1/1 بود که دارای یک سیتروئن H Van رترو جلو و پانل های جانبی بود
کستینگ ژاپن، چین، هنگ کنگ، تایلند و ویتنام
تا سال 1993، مدل های Tomica تقریباً به طور انحصاری توسط تامی در کارخانه محلی خود در توکیو ، ژاپن تولید می شد. با این حال، از سال های اولیه، تامی برخی از تولیدات را با هزینه نیروی کار ارزان تر به کشور دیگری برون سپاری کرده بود. تا اواسط سال 2003، تمام تولیدات برون سپاری شد و تامی دیگر هیچ تومیکا را در کارخانه خود تولید نکرد.
هنگ کنگ اولین جایی بود که در خارج از ژاپن خودروهای Tomica تولید شد. تولید در هنگ کنگ تنها چند سال به طول انجامید. شش مدل تولید شده در سال های 1971 و 1972 در هنگ کنگ ساخته شد:
- 1971 - شماره 10 هوندا N360
- 1971 - شماره 11 تویوتا اسپرینتر
- 1971 - شماره 12 کوپه روتاری مزدا کاپلا
- 1972 - شماره 30 میتسوبیشی گالانت
- 1972 - شماره 33 نیسان سدریک
- 1972 - شماره 42 داتسون 1300 پیک آپ
تولید محدود در چین در سال 1990 با چند مدل موجود در خط معمولی، مانند شماره، آغاز شد. تویوتا سلیکا 35 DOME و پ. 73 ایسوزو دامپ. تولید در مقیاس بزرگ در چین در سال 1993 با "خط بریتانیا" متشکل از 36 مدل آغاز شد که شرکت تامی بریتانیا با تامی ژاپن قرارداد بسته تا با استفاده از ابزار موجود تولید کند. در نتیجه، مدلهای معمولی همین ریختهگریها نیز از سال 1993 در چین ساخته شد. از سال 1994، تمام مدلهای جدید در خط معمولی در چین ساخته شد و در می 1995، تولید مدلهای موجود شروع به حرکت کرد. چین نیز. این کار به صورت مرحله ای انجام شد. تا جولای 1997، تمام خودروهای خط معمولی Tomica در چین ساخته می شدند. چند استثنا در این قاعده وجود داشت:
شماره 9 Komatsu Power Shovel PC200 که در سال 1995 صادر شد، در ژاپن ساخته شد زیرا این مدل قبلاً در سال 1994 برنامه ریزی شده بود و همچنین به دلیل اینکه اجزای آن با شماره قدیمی تر مشترک بود. 9. زمانی که این مدل برای یک مجموعه هدیه در اواخر سال 1995 تولید شد، تولید به چین منتقل شد.
- شماره 20 نیسان اسکای لاین GT-R R33 که در سال 1995 منتشر شد، در ژاپن ساخته شد، زیرا این مدل تحت قرارداد II ADO، یک زنجیره محبوب از فروشگاه های خودروهای کوچک در ژاپن ، برای عرضه های ویژه نیز استفاده می شد . تولید در سال 1997 همراه با سایرین در آخرین مرحله انتقال به چین منتقل شد شماره 30 میتسوبیشی پاجرو، صادر شده در سال 1999، در ژاپن ساخته شد زیرا این مدل همزمان به عنوان یک مدل تبلیغاتی ویژه برای میتسوبیشی موتورز در ژاپن منتشر شد. تولید پس از دو ماه به چین منتقل شد، زمانی که تبلیغات متوقف شد.
- کامیون مسیر کوکاکولا شماره 105 که در سال 1996 صادر شد، ساخت ژاپن نیز بود. با این حال، این مدل به سادگی یک رنگ و رنگ متفاوت در ریخته گری موجود بود، بنابراین واقعاً یک مدل جدید نبود
در حالی که تولید در ژاپن در سال 1997 برای مدلهای معمولی متوقف شد، تامی تا سال 2003 به تولید مدلهای ویژه در ژاپن ادامه داد، با استفاده از ریختهگریهای قدیمی که برای تولید انبوه خط بریتانیا، مدلهای معمولی یا مجموعههای هدیه استفاده نمیشد. از آنجایی که این بازیگران قدیمی در ژاپن باقی مانده بودند، انتشارهای ویژه و مسائل تبلیغاتی با استفاده از این بازیگران قدیمی هنوز در ژاپن ساخته می شد. ریخته گری های جدید برای مدل های خاص نیز در ژاپن ساخته شد. سوبارو لگاسی از سال 2003 آخرین تامیکا بود که در ژاپن تولید شد.
تولید Tomicas در اوایل سال 2009 به ویتنام منتقل شد. این نیز به صورت مرحله ای انجام شد و چندین سال طول کشید. برخلاف انتقال از ژاپن به چین که طی آن هیچ مدل معمولی جدیدی در ژاپن ساخته نشد (به جز چند استثنا)، در این مدت نسخه های جدیدی از ویتنام و چین تا سال 2013 منتشر شد.
در سال 2010، زمانی که Technology Tomica معرفی شد، در ابتدا در تایلند ساخته شدند . در سال 2012، تولید به ویتنام منتقل شد.
سبک های چرخ
اولین خودروهای Tomica دارای چرخ های یک تکه با روکش کروم بودند . از سال 1971، مدلهایی با چرخهای دو تکه در سبکهای مختلف تولید شد، که چرخهای یکتکه با روکش کروم در سال 1972 از بین رفت (بهجز اینکه تمام مدلهای ساخته شده در هنگ کنگ طراحی چرخهای یک تکه داشتند). چرخهای دو تکه تا سال 1977 مورد استفاده قرار میگرفتند، در حالی که چرخهای یک تکه جدیدتر با سبکهای مختلف از سال 1976 مورد استفاده قرار گرفتند و هنوز هم استفاده میشوند.
متداول ترین طرح، یک کروم پنج پره بر روی فرم پلاستیکی مشکی است که به نظر می رسد دارای پنج (چهار تا قبل از سال 2007) 'نودانی' در اطراف لبه چرخ باشد (معمولاً به عنوان چرخ 4/5 میخ دار نامیده می شود). این طراحی حتی با خودروهای جدیدتر ساخت ویتنام ادامه یافته است. یکی دیگر از سبک های رایج چرخ پلاستیکی مشکی با عرض بیشتر از چرخ گل میخی استاندارد 4/5 با یک حلقه کروم تک و بدون جزئیات برجسته دیگر است (این اشاره به چرخ های مسابقه است). بعدها Tomicas یک طراحی چرخها کمی بازطراحی شده، با «نودانی» کمی کوچکتر داشت. برخی از SUV ها (به عنوان مثال نیسان X-Trail، میتسوبیشی پاجرو) دارای کروم 4 پره با شیارهای بیرونی هستند.
سریال های دیگر
تومیکا بلند
خودروهای بلند جدید از خط معمولی Tomica کمی کوچکتر از Long Tomicas اصلی هستند
اتوبوسهای طولانیتر و کامیونهای نیمه تریلر مدلهایی بودند که برای جعبههای کوچک معمولی مناسب نبودند، بنابراین تامی همچنین سری "Long Tomica" را در سال 1977 شروع کرد. قطعات ریختهگری مانند کامیونها، اتوبوسهای مفصلی یا قطارهای Shinkansen تا سال 1993 به صورت تک مدل تولید میشدند. برخی از این مدل های بلند هنوز پس از سال 1993 در مجموعه های هدیه ظاهر می شوند، مانند مجموعه وسایل نقلیه فرودگاهی JAL. بسیاری از اینها به طور خاص برای بازارهای خارجی بودند، مانند اتوبوس تراتن اسکای لاینر که پلیموث را به لندن در بریتانیا سفر کرد [5] با شروع سال 2009، تامی نسخه های جدیدتری از "Long Tomica" را تولید کرد، مانند جدیدترین قطارهای شینکانسن یا نیمه بزرگ. کامیون های تریلر، به عنوان بخشی از سری معمولی با شماره مدل های 121 تا 140.
خودرهای نظامی Tomica
در سال 1973، تامی سریال Combat Tomica 1/87 را تولید کرد. این خط با تانک متوسط ارتش آمریکا مدل M-60 شروع شد و بعدها مدل هایی مانند M-60A-1E-1 آمریکایی، TIGER-I آلمانی، تایپ 61 ژاپنی و SU-85 روسی تولید شد. دو نوع Combat Tomica وجود داشت، اما هر دو دقیقاً دارای مدلهای مشابهی بودند. اولی مثل مدل های معمولی Tomica بود. مدلها در یک جعبه کاغذی آمده بودند، تعدادی مجسمه سرباز برای تزئین و مجموعهای از چرخها وجود داشت، زیرا مسیرها ثابت بودند و عملاً کار نمیکردند. نوع دوم کیت های مدل فلزی بود که نیاز به مونتاژ دستی داشتند. اینها در جعبههای بزرگتری که در داخل آن قطعاتی برای مونتاژ وجود داشت، عرضه شدند. تولید Combat Tomicas به دلیل هزینه های بالا تنها چند سال به طول انجامید. با این حال، تامی به تولید خودروهای نظامی مانند کامیونهای پرتاب موشک، کامیونهای نیرو، و جیپها برای خط تولید معمولی «3 اینچی» خود ادامه داد.
تومیکا دندی Tomica Dandy Nissan Bluebird در 1/35، یکی از مقیاس های بزرگتر. اکثر خودروها 1/43 بودند.
خودروهای Tomica Dandy بزرگتر هستند - در مقیاس 1:43 و از سال 1972 تا 1993 تولید شدند. در ابتدا همه آنها مدلهای داخلی ژاپنی بودند، اما مشابه با Tomicas معمولی، خط Dandy نیز در سال 1977 شروع به ارائه خودروهای مارک خارجی کرد (به عنوان مثال). ، لوتوس اروپا). سیستم شماره گذاری در سال 1984 بر اساس ماهیت وسایل نقلیه (به عنوان مثال اورژانس ، پلیس یا مدل های خارجی) تغییر یافت. در سال 2001، تامی شش مدل Tomica Dandy را مجدداً در تعداد محدود منتشر کرد.
دندی ها فلزی ریخته شده بودند و بیشتر آنها پایه های فلزی داشتند. چرخ ها اصل به نظر می رسیدند، اما پلاستیک سخت مشکی بودند و لاستیکی نبودند، که برای خودروهای دیکست 1:43 در دهه 1980 عادی بود. برخی از خودروهای دندی دارای ویژگیهای خاصی بودند مانند مزدا ساوانا با چراغهای جلوی پاپآپ که از یک اهرم در داخل خودرو کار میکردند . [6] رنگهای بستهبندی متفاوت بود و برخی از آنها مدلهای تبلیغاتی بودند، اما معمولاً جعبهها آبی یا قرمز بودند که یک شکل پلاک سوراخدار را نشان میداد که روی آن «دندی» نوشته شده بود. ریخته گری Tomica Dandy نیز در ست های هدیه و سری S Limited استفاده شده است، اما این مدل ها نام "Dandy" را روی صفحات پایه خود حذف کرده اند.
تومیکا موتوری
B/O Tomica در یک جعبه عکس عرضه شد در حالی که موتور Tomica بعدی در یک جعبه پنجره عرضه شد.
تامی در اواخر دهه 1970 شروع به تولید خودروهای موتوری کرد که با سری Power Tomica شروع شد. این سریال زیاد دوام نیاورد. در سال 1992، سری جدیدی به نام B/O Tomica (مخفف Tomica با باتری ) منتشر کرد. این سری در سال 1997 به موتور Tomica تغییر نام داد. آنها تا سال 2003 به صورت تک مدل تولید و فروخته می شدند. تمام B/O Tomica ساخت ژاپن هستند در حالی که همه موتور Tomica (از جمله موتور Tomica متحرک) ساخت چین هستند. برای قرار گرفتن بر روی پایه موتوری، این ریخته گری ها اغلب دارای مقیاس های تغییر یافته هستند. به طور کلی، وسایل نقلیه ورزشی در مقیاس مناسب ظاهر می شوند، سالن ها کمی حجیم به نظر می رسند، و اتوبوس ها و کامیون ها به طور نامتناسبی کوتاه هستند. در سال 2005، سری جدیدی برای Tomica موتوردار منتشر شد که شامل وسایل نقلیه عمومی مانند ماشین گشت پلیس بود. این سری جدید کودکان نوپا را هدف قرار می دهد و از پلاستیک ABS ساخته شده است.
پولبک تومیکا
این اولین بار در دهه 1980 ظاهر شد و در آن زمان شش مدل وجود داشت. در سال 2002، تامی دوباره مدلهای عقبنشینی تولید کرد .
صدا و نور Tomica
سمت چپ: صدا Tomica از 1992. سمت راست: Technology Tomica از 2011.
تامی هر از چند گاهی ماشینهای کوتاهتری را با صدا یا نور یا هر دو تولید میکند، بر اساس بازیگران سریالهای معمولی. اولین سری از این سری، Sound Tomica بود که در سال 1992 معرفی شد. این خودروها هم صدا و هم نور دارند. با فشار دادن یک مجموعه از چرخ ها، صدا و نور برای مدت کوتاهی فعال می شوند. سری Siren Tomica از سال 1996 جایگزین Sound Tomica شد. اینها اساساً طراحی مشابهی دارند به جز اینکه باتری ها را می توان بیرون آورد و تعویض کرد. در سال 2000، تامی با خط Chat Tomica وارد بازار شد. این خودروها نور ندارند، اما بسته به مدل، پس از فعال سازی، " سه نوع کلیپ ضبط شده (شامل صدای آژیر، صدا و گریه حیوانات) پخش می شود. برعکس، خودروهای Technology Tomica که در سال 2010 معرفی شدند فقط دارای چراغ هستند. نکته خاص این است که آنها نیازی به باتری ندارند. چرخاندن اتومبیل ها برق تولید می کند تا چراغ ها روشن شود. این خط همچنین نشان دهنده تنها Tomica ساخته شده در تایلند است که تا به امروز وجود داشته است. اخیراً، تامی خط Tomica 4D را منتشر کرده است. این خودروها صدای موتور و لرزش دارند.
Tomica Limited Vintage
از سال 2004، Tomytec، یکی از شعبه های Tomy، شروع به تولید مدل های واقعی - بیشتر برای بازار کلکسیونرها کرد. آنها به عنوان سری Tomica Limited Vintage Tomytec به بازار عرضه می شوند و بیشتر خودروهای کلاسیک ژاپنی دهه 1950 و 1960 مانند هوندا S800، نیسان سدریک، پرنس گلوریا و Toyopet Crown هستند. جزئیات بیشتری در این مورد در مقایسه با مدل های معمولی Tomica یا حتی مدل های Tomica Limited مشهود است.
در سال 2006 خط Tomica Limited Vintage - Neo [TLV-N] ایجاد شد و در حال حاضر خودروهایی از دهه 1970 و 1980 را شامل می شود. همانند سری Limited Vintage، تمرکز سری Limited Vintage - Neo بر کلکسیونرهای بزرگسال است. این مدلها از سطح بالایی از واقعگرایی برخوردارند، با توجه بیشتر به جزئیاتی مانند چرخها، لاستیکها، رنگ، تزئینات و نشانها در مقابل عملکردهایی مانند باز کردن قطعات یا ویژگیهای متحرک، اما همچنان سیستم تعلیق مدلهای اصلی Tomica را دارند. همه مدلها دارای مقیاس ثابت 1/64 هستند.
خط Tomica Limited Vintage Neo بیشتر بر روی خودروهای خیابانی ژاپنی تولید شده در اواخر دهه 1970 و پس از آن تمرکز دارد، اما وسایل نقلیه درام فیلم و تلویزیون و ماشین های مسابقه ویژه نیز معرفی شده اند. به عنوان مثال خودروهایی از درام های پلیسی دهه 80 مانند سیبو کیساتسو و ابونای دکا یا JGTC Super Silhouette Skyline هستند. نسخههای صادراتی خودروها نیز گنجانده شدهاند، مانند داتسون 510 آمریکایی به جای نیسان بلوبرد ژاپنی . اخیراً، از آنجایی که خودروهای مدل قبلی به وضعیت کلاسیک پیشرفت کرده و خودروهای ژاپنی از دهه 1990 و 2000 در سطح جهانی مطلوب شده اند، خودروهای دهه 1990 افزایش یافته است، مانند EF/EG/EK هوندا سیویک ، R32 نیسان اسکای لاین GT. -R و هوندا NSX .
ماشین های شخصیت خاص ویرایش کنید
یک ماشین خانواده اسنوپی و یک ماشین میکی موس بر اساس معمولی Tomica Datsun No.1
در سالهای اولیه، تامی ماشینهایی تولید میکرد که شخصیتهای معروف روی آنها مینشستند، با استفاده از همان کستینگهای خط معمولی Tomica. اولین مورد از این خودروهای شخصیت اسنوپی در دهه 1970 بود. تامی این خودروها را بازاریابی و توزیع نکرد. بلکه اینها را برای آویوا تولید کردند که اسباب بازی را با نام تجاری آویوا فروخت. در اوایل دهه 1980 تامی مدل هایی با شخصیت های ماپت تولید کرد. همچنین در دهه 1980، تامی شروع به تولید وسایل نقلیه با شخصیت های دیزنی با نام سری Putica Disney کرد. این سریال محبوب تا اواخر دهه 1990 ساخته شد و همچنین در طول دهه 2000 در جعبه های سبک اصلی دوباره منتشر شد.
تقریباً در دهه 1990، زمانی که تامی یک کارتون به نام «نجات تومیکا» ساخت، مجموعه دیگری را با استفاده از مدلهای معمولی Tomica و برخی از مدلهای Matchbox با برخی افزودنیها مانند توپ، زره و شلنگ آب شروع کرد. در سال 1996، مجموعه ای به طور ویژه برای کمیک یا کارتون ژاپنی "Bakuso Kyodai Let's & Go !!" طراحی شد. (爆走兄弟レッツ&ゴー) آغاز شد. سپس سری «Mach Go Go Go» («マッハGoGoGGo»، بومی سازی شده به عنوان «Speed Racer» در غرب) در سال 1998 آمد. در سال 2002 مجموعه ای به نام Magnum Rescue عرضه شد و بسیار شبیه به سری Tomica Hyper امروزی طراحی شد. متأسفانه، به دلیل مسائل ایمنی، کروز پلیس نجات مگنوم بلافاصله پس از عرضه فراخوان شد.
در سال 2005، به مناسبت شصتمین سالگرد تامس و دوستان مشهور ، تامی سری Thomas the Tank Engine را راه اندازی کرد. در سال های اخیر، تامی مجموعه شخصیت های تخصصی Tomica را تا حد زیادی گسترش داده است. پیشنهادها شامل «سریال هایپر تومیکا»، سری اتومبیلها (انیمیشن دیزنی/پیکسار) ، پوکمون ، ریج ریسر ، سری موتورهای دیزنی، سریع و خشمگین ، و انیمههای مسابقهای و مانگا، مانند Initial D و Circuit no Ōkami است .
دیدگاه خود را بنویسید