مقدمه
بچهها معمولاً از بازی با وسایل سادهای مانند قابلمه، کاسه، بشقاب یا جاروبرقی به دلایل مختلف لذت میبرند که بیشتر به تخیل، اکتشاف و مهارتهای یادگیری آنها مرتبط است. این نوع بازیها که اغلب به عنوان "بازیهای نمادین" یا "بازیهای تخیلی" شناخته میشوند، به کودکان کمک میکنند تا دنیای اطراف خود را از طریق تجربه و تقلید بیاموزند.
کودکان به طور طبیعی علاقهمند به تقلید از رفتار بزرگترها هستند. به همین دلیل، بسیاری از آنها ترجیح میدهند با اشیای روزمرهای مانند قابلمهها، بشقابها، جارو برقی، و ظروف آشپزخانه بازی کنند. این اشیای ساده و معمولی به ابزاری برای بازیهای تخیلی تبدیل میشوند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است از قابلمه و قاشق برای نقشآفرینی در نقش یک آشپز استفاده کند.
اشیاء رایج موجود در محیط
بچهها به طور طبیعی تمایل دارند با اشیاء موجود در محیط خود بازی کنند، حتی اگر این اشیاء به عنوان اسباببازیهای رسمی طراحی نشده باشند. این نوع بازیها به توسعه مهارتهای مختلف کودکان کمک میکنند. در اینجا چند وسیله رایج در محیط خانه که کودکان به آنها علاقه دارند، آورده شده است:
- جعبهها و کارتنها: جعبههای بزرگ و کارتنها ابزارهای فوقالعادهای برای بازیهای تخیلی هستند. کودکان از این جعبهها برای ساخت خانهها، قلعهها، یا حتی وسایل نقلیه استفاده میکنند. این بازیها به رشد تخیل، حل مسئله و هماهنگی حرکتی کمک میکنند.
- آب و شن: بازی با آب و شن در محیطهای باز یا حتی درون خانه میتواند تجربهای آموزنده باشد. بچهها با پاشیدن آب، پر کردن ظرفها و حتی ساختن اشکال مختلف از شن، مهارتهای خود را در زمینههای مختلف مانند هماهنگی دست و چشم، علوم ابتدایی (مثلاً مفاهیم حجم و فشردگی) و خلاقیت پرورش میدهند.
- لوازم آشپزخانه: بچهها اغلب از وسایل آشپزخانه مانند قاشق، قابلمه، بشقاب و حتی ظرفهای پلاستیکی برای بازی تقلیدی استفاده میکنند. این وسایل به آنها این امکان را میدهند که نقشهای مختلفی را بازی کنند و دنیای بزرگترها را شبیهسازی نمایند.
- پارچهها و روبانها: پارچهها، روبانها و دیگر مواد نرم مانند حولهها یا لباسهای قدیمی میتوانند به عنوان وسایل بازی مورد استفاده قرار گیرند. بچهها میتوانند از این مواد برای ساختن سرپناهها، پوشیدن لباسهای مختلف یا حتی بازیهای تخیلی با حیوانات استفاده کنند.
- تخت خواب و بالشها: تختها، بالشها و ملافهها هم ابزار خوبی برای بازیهای تخیلی هستند. بچهها میتوانند با استفاده از آنها دنیای خیالی خود را بسازند، مثل قلعهها یا مخفیگاهها.
- آلات موسیقی خانگی: انواع مختلفی از آلات موسیقی خانگی مانند قابلمهها، قاشقها، یا بطریهای پلاستیکی پر از برنج میتوانند به عنوان سازهای موسیقی مورد استفاده قرار گیرند. این بازیها به رشد تواناییهای شنوایی و ریتم کودک کمک میکنند.
دلایل بازی با اشیاء محیطی
- تخیل و خلاقیت: بچهها به طور طبیعی تمایل دارند تا دنیای اطراف خود را از طریق بازی شبیهسازی کنند. وسایلی مانند قابلمه و کاسه میتوانند به عنوان ابزارهای چندمنظوره برای بازیهای مختلف مانند بازی در آشپزخانه یا تهیه غذا استفاده شوند. این نوع بازیها به کودکان اجازه میدهند که دنیای واقعی را به شیوهای خیالی و شخصیسازیشده تکرار کنند.
- آموزش اجتماعی و تقلید از بزرگترها: بازی با ابزارهای خانه مانند جاروبرقی، قابلمه یا کاسه، به طور معمول از تقلید رفتارهای بزرگترها نشات میگیرد. کودکان به طور ناخودآگاه رفتارهای والدین یا مراقبان خود را در زندگی روزمره مشاهده میکنند و از این اشیاء به عنوان ابزاری برای بازسازی تجربیات بزرگترها استفاده میکنند.
طراحی و تولید اسباب بازی های باز و تقلیدی
تولیدکنندگان اسباببازی به طور فزایندهای به این موضوع توجه کردهاند که کودکان نه تنها با اسباببازیهای خاص بازی کنند، بلکه از هر چیزی در محیط خود برای توسعه مهارتهایشان بهرهبرداری کنند. این روند در قالب طراحی و تولید اسباببازیهای "باز" و "تقلیدی" مشاهده میشود که به کودکان اجازه میدهند به شیوههای خلاقانه و انعطافپذیر بازی کنند.
- اسباببازیهای باز (Open-ended toys): تولیدکنندگان به اهمیت بازیهای باز که کودکان میتوانند از آنها برای ساختن، کاوش و ایجاد داستانهای مختلف استفاده کنند، پی بردهاند. این اسباببازیها معمولاً فاقد دستورالعملهای خاص هستند و از مواد اولیه سادهای مانند بلوکهای چوبی، قطعات مغناطیسی یا اشیاء مختلف از جنسهای طبیعی مثل چوب و سنگ ساخته میشوند. این نوع اسباببازیها به رشد تخیل و تفکر انتقادی کودک کمک میکنند.
- اسباببازیهای تقلیدی (Imitative play toys): تولیدکنندگان همچنین به این موضوع توجه کردهاند که بچهها از وسایل روزمره مانند قابلمهها و ظروف آشپزخانه، یا لباسها و وسایل بازی تقلیدی برای شبیهسازی دنیای بزرگترها استفاده میکنند. بنابراین، اسباببازیهایی مانند کیتهای آشپزخانه یا ابزارهای مخصوص بازی پزشک، که از مواد واقعی و با طراحی واقعگرایانه ساخته شدهاند، به تولیدکنندگان کمک کردهاند تا نیازهای بازی تقلیدی کودکان را تأمین کنند.
- بازیهای طبیعی و محیطی (Natural and sensory play): اسباببازیهایی که از مواد طبیعی مانند چوب، سنگ، خاک، و آب ساخته شدهاند، به دلیل ارتقاء تجربه حسی کودک و اتصال آنها به دنیای واقعی، در سالهای اخیر توجه زیادی به خود جلب کردهاند. تولیدکنندگان بسیاری در حال طراحی اسباببازیهایی هستند که به کودکان اجازه میدهند با مواد طبیعی ارتباط برقرار کنند و از آنها برای بازی و کاوش استفاده کنند.
تولیدکنندگان، با درک نیاز به بازیهای باز و تقلیدی، به تولید اسباببازیهایی پرداختهاند که کودک را به تعامل با محیط اطراف خود تشویق میکند و تجربههای متنوع و غنیتری را فراهم میآورد. این روند به طور خاص با توجه به نظریههای روانشناختی و آموزشهای کودکان، به بازیهای هدفمند و خلاقانه منجر میشود که به رشد همهجانبه کودک کمک میکنند.
مزایای بازی با اشیای محیطی
بازی با اشیای موجود در محیط مزایای فراوانی برای کودکان دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تقویت تخیل و خلاقیت: بازی با اشیای معمولی به کودکان این امکان را میدهد که دنیای خود را بسازند و از اشیای ساده برای خلق داستانهای جدید استفاده کنند. این کار به تقویت مهارتهای خلاقانه کودک کمک میکند.
- یادگیری از طریق تجربه: وقتی کودکان با اشیای مختلف بازی میکنند، در واقع در حال کشف ویژگیهای فیزیکی و عملکردی آنها هستند. بهعنوان مثال، از طریق بازی با سنگها، کودکان میتوانند مفاهیمی مانند وزن، اندازه، و تعادل را تجربه کنند.
- توسعه مهارتهای اجتماعی: بازیهای گروهی که در آنها اشیای محیطی بهکار میروند، به کودکان این فرصت را میدهند که مهارتهای اجتماعی خود را تقویت کنند. این مهارتها شامل همکاری، حل اختلاف، و تقسیم وظایف میشود.
- رشد حرکتی و فیزیکی: بازی با اشیای محیطی، بهویژه آنهایی که نیاز به حرکت بدنی دارند، به رشد هماهنگی دست و چشم و مهارتهای حرکتی کودک کمک میکند.
نتیجهگیری
در نهایت، بازی کودکان با اشیای موجود در محیط نه تنها موجب سرگرمی میشود بلکه تأثیرات مثبتی بر رشد جسمی، اجتماعی، و شناختی آنها دارد. اشیای سادهای که در اطراف ما هستند، میتوانند به ابزاری قوی برای آموزش، تخیل، و کاوش تبدیل شوند. بنابراین، والدین و مربیان باید به این نوع بازیها توجه داشته باشند و به کودکان فرصت دهند تا با استفاده از این اشیاء، دنیای خود را کشف کنند و مهارتهای زندگی را یاد بگیرند.
دیدگاه خود را بنویسید