بازی کدنیمز کلمات فارسی (codenames) ترجمه شده ی نسخه کدنیمز کلمات انگلیسی است. این بازی محصول شرکت چک گیمز ادیشن Czech Games Edition است و در سال 2015 برای علاقه مندان به بازی های رومیزی به بازار عرضه شده است. بازی کدنیمز، در وبسایت BoardGameGeek از میان ۸۴ هزار بازی، در رده هفدهم قرار گرفته است و در رده بندی بازی های مهمانی (party games) رتبه اول را به خود اختصاص داده است. این بازی در سال 2016 برنده ی جایزه ی بهترین بازی سال (Spiel des Jahres) شد.
تعداد نفرات
رده سنی
مدت زمان اجرا بازی
تولید کننده
یکی از قدیمی ترین و منحصر به فرد ترین شیوه های ارتباط بشر کلمات رمزي هستند! در یک موقعیت خاص امنیتی دو تیم نظامی منتظر هستند تا جاسوسان خود را از معرکه خارج کنند. هر تیم منتظر است تا مشخصات و موقعیت سوژه به او اعلام شود و فورا او را خارج کند..... اما صبر کنید یک جای کار می لنگد! تیم مقابل دارد بیسیم ما را شنود میکند! حالا راه حل چیست؟ بیان موقعیت سوژه با کلمات رمزی!
کدنیمز کلمات فارسی (codenames) به صورت تیمی انجام می شود هر تیم از یک ابرجاسوس و یک یا چند جاسوس تشکیل شده است. کارت های کلمات دو رو هستند و در پنج ردیف عمودی و پنج ردیف افقی در مجموع بیست و پنج کارت روی زمین چیده می شود. از قبل تعیین می کنیم که کدام تیم میخواهد آبی باشد و کدام قرمز. سر تیم ها در یک طرف میز می نشینند و هم تیمی های آنها روی به روی خودشان در آن طرف میز.
در بازی فکری Codenames (کلمات رمز)، دو تیم در تلاش هستند، تا زودتر از رقیب، تمام مأمورهای مخفی خود را شناسایی کنند. سرپرست تیمها، رمزهایی تکواژهای را اعلام کرده، تا هم تیمیهایشان به کمک آن، تعدادی از کلمات روی میز را شناسایی کنند. در بازی رومیزی کلمات رمز (رمزها)، هر تیم تلاش میکند تا کلماتی را که همرنگ تیمشان است پیدا کند، و از یافتن رنگهای مربوط به تیم مقابل اجتناب کند. ضمن اینکه هر دو تیم سعی میکنند تا به هیچ وجه با یکی از کارتها که نشاندهندهی قاتل است، مواجه نشوند.
کارت های ایجنت و شهروند و آدمکش در کنار کارت های کلمات در زمین بازی قرار می گیرند. کارت های کلید در پایه مخصوص رو به روی سر گروه ها قرار می گیرد به طوری که بقیه بازیکنان نمی توانند آن ها را ببینند.
سرگروه از روی کارت های کلید جای هم تیمی های خودش و شهروند و آدمکش را می تواند ببیند. و باید به نحوی به یارانش برساند .هر کارت درستی که حدس زده بشود کارت ایجنت درست روی آن قرار می گیرد و تیم به حدس هایش ادامه می دهد تا جایی که انتخاب اشتباه کند. هر کجای بازی که باشیم اگر تیمی به آدمکش اشاره کند بازی همان جا تمام می شود و آن تیم بازنده بازی است.
دیدگاه خود را بنویسید