با عبور از سرزمین ۱۰۰۱ شب، کاروان شما به سلطنت افسانهای نقالا میرسد. سلطان پیر تازه درگذشته و جنگ و کشمکش شدیدی برای جانشینی او درگرفته! پیشگویان پیشبینی کردهاند که افرادی بیگانه با مانور در پنج قبیله قصد دارند نفوذ خود را در شهر بیشتر کنند. آیا شما این پیشگویی را برآورده میکنید؟ اجنه قدیمی را فرابخوانید و قبایل را در زمان مناسب به موقعیت درست منتقل کنید. ممکن است سلطنت از آن شما شود!
تعداد نفرات
مدت زمان اجرا بازی
رده سنی
تولید کننده
با عبور از سرزمین ۱۰۰۱ شب، کاروان شما به سلطنت افسانهای نقالا میرسد. سلطان پیر تازه درگذشته و جنگ و کشمکش شدیدی برای جانشینی او درگرفته! پیشگویان پیشبینی کردهاند که افرادی بیگانه با مانور در پنج قبیله قصد دارند نفوذ خود را در شهر بیشتر کنند. آیا شما این پیشگویی را برآورده میکنید؟ اجنه قدیمی را فرابخوانید و قبایل را در زمان مناسب به موقعیت درست منتقل کنید. ممکن است سلطنت از آن شما شود!
بازی five tribes توسط برونو کاتالا طراحی شده و بر اساس یک سنت طولانی از بازیهای سبک آلمانی ساخته شده است که دارای میپلهای چوبی (مهره بازی که به شکل انسان میباشد) است. در اینجا، با یک پیچ و تاب منحصر به فرد به ژانر استاندارد (جایگذاری کارگر)، که اکنون استاندارد است، بازی با میپلهایی که از قبل در موقعیت خود هستند، آغاز میشود و بازیکنان باید با زیرکی آنها را روی روستاها، بازارها، واحهها و مکانهای مقدس کاشیهای تشکیل دهنده نقالا مانور دهند. اینکه چگونه، چه موقع و در کجا این پنج قبیله را به عنوان آدم کشها، بزرگان، سازندگان، بازرگانان و وزیران جابهجا کنید، پیروزی یا شکست شما را تعیین میکند.
همانطور که متناسب با یک بازی از نوع Days of Wonder است، قوانین بازی ساده و آسان برای یادگیری است. اما طراحی یک استراتژی برنده، رویکردی حساب شدهتر از نرخ استاندارد ما خواهد داشت. شما باید به دقت بررسی کنید که چه حرکاتی میتواند به شما امتیاز خوبی بدهد و حریف شما را در معرض آسیب قرار دهد. شما باید مسیرهای مختلفی را برای رسیدن به پیروزی بسنجید، از جمله احضار اجنه قدرتمند که ممکن است به تلاش شما برای به دست گرفتن این سلطنت افسانهای به هدف شما کمک کند.
ورقههای خلاصه شرح کارهای جنها
صفحههای امتیازدهی
۸ شتر و ۱ مهره برای هر بازیکن (در صورتی که دو نفره بازی شود هر بازیکن ۱۱ شتر و دو مهره دارد.)
۱ ورقه پیشنهادکننده مسیر و مشخص کننده نوبت در مسیر
۹۰ مهره چوبی افراد قبیله (شامل ۱۶ مهره زرد وزیر٬ ۲۰ مهره سفید پیر٬ ۱۸ مهره آبی معمار٬ ۱۸ مهره سبز تاجر و۱۸ مهره قرمز قاتل)
۱ کیف مهره
۱۲ درخت خرما و ۱۰ مکان
۳۰ کارت (۱۲ کارت با علامت آبی٬ شامل روستاها و مکانهای مقدس و ۱۸ کارت با علامت قرمز که شامل مکانهای داد و ستد و آبادیها است)
۲۲ کارت اجنه (دی جینها)
۹۶ سکه طلا (۴۸ عدد به ارزش ۵ و ۴۸ عدد به ارزش ۱)
۵۴ کارت منابع، ۳۶ کالا (کالاها شامل ماهی٬ گندم٬ عاج فیل٬ سفال٬ جواهرات٬ طلا٬ پاپیروس٬ ادویه٬ ابریشم) و ۱۸ برده
اگر برای اولین بار است که این بازی را انجام میدهید٬ کلیه قسمتها و مهرهها را در گوشهای قرار دهید تا به ترتیبی که برای شما توضیح داده خواهد شد بازی را چیده و آن را شروع کنید.
دربازیهایی که ۳۴ بازیکن بازی میکنند٬ هر بازیکن ۸ شتر و ۱ مهره انتخاب میکند. (در بازیهای ۲ نفره٬ یک بازیکن تمام ۱۱ شتر صورتی و ۲ نشانگر روشن و بازیکن دیگر ۱۱ شتر آبی و ۲ نشانگر روشن را انتخاب میکند. از شتر اضافی و نشانگر روشن اضافی استفاده نمیشود.)
هر بازیکن نیز میتواند ۵۰ سکه طلا (۹ سکه به ارزش ۵ و ۵ سکه به ارزش ۱ داشته باشد. بازیکنان باید سکههای طلا را رو به پایین به طوری که از نگاه بازیکنان دیگر مخفی بماند نگه دارند و به همین صورت باید تا پایان بازی باقی بماند.)
مجموعه ۳۰ کارت و محل آنها را به صورت تصادفی رو به بالا٬ به شکل یک مستطیل ۵ × ۶ بچینید.
مجموعه ۹۰ مهرههای چوبی را در کیسه ریخته٬ سپس آنها را مخلوط کرده و به صورت تصادفی روی هر کارت ۳ عدد قرار دهید.
انتخاب مکان برای روی صفحه نوبت دهی٬ به ترتیب قرار دادن مهرهها است. روی این صفحه بازیکنان بازی را شروع و سفارشات اولیه خود را میدهند.
کارتهای کالاها و بردهها را مخلوط نموده و به صورت تصادفی ۹ کارت از میان آنها انتخاب و به نحوی که تصویر آن مشخص باشد در پایین صفحه اصلی بازی قرار دهید.
به همین ترتیب کارتهای اجنه را مخلوط کرده و ۳ عدد از آنها را انتخاب و به نحوی که تصویر آن مشخص باشد٬ در سمت دیگر قرار دهید.
مکانی را به عنوان بانک که همه بازیکنان به راحتی به آن دسترسی داشته باشند انتخاب و درختان نخل٬ کاخها و تمام سکههای طلا باقی مانده را در آن قرار دهید.
امتیاز هر بازیکن در پایان بازی به روشهای زیر محاسبه میشود:
✦ یک امتیاز برای هر سکه طلا محسوب میشود.
✦ یک امتیاز برای هر وزیر (مهره زرد) که شما دارید و ۱۰ امتیاز برای هر یک از حریفان که وزیران کمتری از شما دارند.
✦ دو امتیاز به ازای هر پیر (مهره سفید)
✦ مجموع امتیازها برای همه کارتهای اجنه (کارتهای جن یا چراغ جادو) که دارید.
✦ مجموع کارتهایی که با مهرههای شتر شما پر شده است.
✦ ۳ امتیاز به ازای کارتهایی که با مهرههای درخت نخل شما پر شده است.
✦ ۵ امتیاز برای کارتهایی که با کاخ پر کردهاید.
✦ مجموع کارتهایی که برای هر سری محصولات (به غیراز برده) پر شده است.
در هر یک از شرایط زیر بازی تمام خواهد شد:
- یک بازیکن آخرین شتر خود را روی یک کارت قرار دهد: زمانی که یک بازیکن کنترل کارتی را بر عهده گرفته و آخرین شتر خود را روی آن کارت قرار دهد، در این حالت دیگر قادر به ادامه بازی نخواهد بود.
- حرکت قانونی برای مهرهها وجود نداشته باشد: این زمانی اتفاق میافتد که بر اساس قوانین سه گانه (حرکاتی که قبلاً توضیح داده شد) هیچ حرکتی برای مهره بازیکنها وجود نداشته باشد که در این حالت تنها در صورتی که بازیکن کارتهای جن داشته باشد قادر به ادامه بازی است. همه بازیکنها میتوانند تا زمانیکه آنها میتوانند بگیرند یا بدهند (معامله داشته باشند) بازی کنند وگرنه بازی تمام شده و امتیازات محاسبه میشود. شرط بندی درست بر روی آخرین نوبت بازی میتواند نقش حیاتی در به دست آوردن نتیجه داشته باشد. یک بازیکن بی تدبیر ممکن است سکههای طلا پیشنهاد دهد اما هنوز قادر نباشد هیچ گونه حرکتی هنگامی که نوبت به او میرسد را انجام دهد، پس در نتیجه امتیازات خود را از دست میدهد.
دیدگاه خود را بنویسید