بازی فکری «گمانه»، یک بازی هیجان انگیز و گروهی است که می توان با دوستان و خانواده آن را بازی کرد. برگرفته از بازي خارجي Dixit، يك بازي گروهي تا ٦ نفر است. به منظور پرورش ذهن هاي خلاق و تقويت حافظه مناسب مي باشد. روش کامل بازی در بخش توضیحات ذکر شده است.
تعداد بازیکن
زمان بازی
سن مناسب
پیچیدگی
تولید کننده
بازی گمانه مدل پلاس 24، با همان ایده بازی گمانه اما با تغییرات زیاد طراحی شده است. گمانه یک بازی بسیار جذاب دارای کارت، مهره و صفحه بازی است. در این بازی استفاده از تخیل، خلاقیت و شهود کاملا مشخص است. این بازی یک سرگرمی لذت بخش و فکری برای جمع های دوستانه و خانوادگی است. در این بازی کارتهایی حاوی تصاویر بسیار زیبای هنری است که از داستانهای متون ادبی فارسی اقتباس گردیده است. این تصاویر به نحوی طراحی شده اند که هر یک از آنها می توانند موضوعات متعددی را در ذهن بازیکنان تداعی کنند و بر اساس قواعد بازی این هنر بازیکن است که از این قوه خیال خود چگونه بهره بگیرد. این بازی آزمونی برای منطق، شوخ طبعی، خیالپردازی و خلاقیت افراد است و در پایان لحظات شاد و مفرح توام با آرامشی را برای بازیکنان فراهم خواهد ساخت. در طی این بازی افراد با مسائل کاملا غیر منتظره و استراتژیک مواجه می گردند و این مسئله به تقویت مهارتهای تصمیم گیری در آنها کمک می کند. از آنجا که این بازی مبتنی بر تصویر است به سادگی زبان مشترکی را بین افراد با سلایق و رده های سنی مختلف برقرار می کند.
آماده سازی و برپا کردن بازی:
محتویات بازی:
- يک صفحه بازی داخل جعبه (مسیر امتیاز دهی)
- 72 کارت نقاشی
- 36 برگه رای در 6رنگ که از شماره 1تا 6 عدد گذاری شده است
- 6 عدد مهرهی چوبی
هر نفر یک مهره را انتخاب نموده و آن را روی شماره صفر در مسیر امتیاز دهی قرار میدهد. 84 کارت را بر زده و به هر نفر 6 کارت داده و سپس برگهای رأی را بین افراد تقسیم کنید.
- در بازی چهار نفره به هر نفر چهار برگ رأی بدهید (از 1 تا 4).
- در بازی پنج نفره به هر نفر پنج برگ رأی بدهید (از 1 تا 5).
- در بازی شش نفره به هر نفر شش برگ رأی بدهید (از 1 تا 6).
- نکته اول: مهره و برگههای رأی هر بازیکن باید همرنگ باشد.
- نکته دوم: کارتهای در دستتان را به دیگر بازیکنان نشان ندهید.
چرخش بازی:
1- راوی
بازیکنی که راوی است به 6 تصویری که در دستش است نگاه میکند با تکیه بر یکی از تصاویر کلمه یا عبارتی را با صدای بلند بیان میکند (البته بدون آن که تصویر مورد نظر را به دیگران نشان بدهد).
عبارت بیان شده میتواند به اشکال مختلف ارائه گردد. میتواند یک مجموعه از کلمات باشد، میتواند یک صدا یا یک اوا باشد و حتی میتواند ابداعی یا الهام بخش از یک اثر هنری باشد(یک بیت شعر، قطعهای موسیقی، عنوان یک فیلم، ضربالمثل…)
اولین بار چه کسی راوی است؟ اولین کسی که به سرعت جملهای را ساخته وبیان کرد نوبت اول راوی بودن با اوست.
2- انتخاب یک کارت برای راوی
سایر افراد در بازی از بین 6 تصویری که در دست دارند، تصویری که بیشترین تطابق با عبارت بیان شدهی روای دارد انتخاب میکنند. سپس هرکدام کارت انتخابی خود را بدون آنکه سایرین ببینند به راوی میدهند. راوی کارت خود را با سایر کارتهایی که از دیگران گرفته بر میزند و سپس به صورت کاملاً تصادفی بر روی میز میچیند. کارتی که در سمت چپ قرارگرفته شماره 1، بعدی شماره 2، و به همین منوال تا آخرین کارت…
3- یافتن کارتی که مربوط به راوی است و رای گیری
در این مرحله هدف بازیکنان یافتن تصویر انتخابی راوی از بین تصاویر پیش رویشان است. هر بازیکن به طور مخفیانه تصویر راوی را توسط برگههای رأی انتخاب میکند. بازیکنان میتوانند برگههای رأی خود را به صورت پشت و رو مقابل راوی بگذارند. طبیعتاً راوی در این مرحله رأی نمیدهد.
بعد از اتمام رأی گیری راوی رأیها را بر میگرداند و رأی هر فرد را در مقابل تصویر انتخابی وی قرار میدهد.
نکته: حق ندارید که تصویر کارت خودتان را انتخاب کنید.
4- امتیازدهی
الف. در صورتی که تمامی افراد تصویر مربوط به راوی را درست حدس زده بودند و یا اینکه همگی اشتباه انتخاب کرده بودند به راوی هیچ امتیازی تعلق نمیگیرد و به سایرین هرکدام 2 امتیاز اختصاص داده میشود.
ب. در هر صورتی که حالت الف اتفاق نیفتاد(مثلاً یک نفر تصویر درست را برگزید)، راوی 3 امتیاز و تمام کسانی که تصویر درست را برگزیدهاند 2 امتیاز میگیرند.
پ. هر بازیکنی به غیر از راوی به ازای هر تعداد رای که به کارتشان داده شده بود 1 امتیاز میگیرند.
حال هر بازیکن به ازای امتیازاتی که کسب کرده میتواند مهره خود را بر روی مسیر امتیازی حرکت دهد.
5- پایان نوبت اول
کارتهای روی زمین به کنار گذاشته میشود و به هر بازیکن یک کارت از مجموعه کارتهای بازی نشده به صورت قرعه داده میشود تا تعداد کارتهای در دست هر نفر مجدداً 6 عدد شود. در نوبت بعدی بازیکنی که در سمت چپ راوی اول قرار گرفته راوی دور دوم میباشد(و به همین ترتیب نوبتهای بعدی درجهت گردش عقربههای ساعت واگذار میشود).
6- پایان بازی
بازی زمانی که آخرین کارت کشیده میشود و تعداد کارتهای بازی نشده به صفر برسد به پایان میرسد. بازیکنی که در مسیر امتیازی مهره او پیشتاز است برنده بازی است.
شرکت اسباب بازی سازی چوبین از سال 1389 تا الان فعالیت داشته و بیشتر بر روی تولید اسباب بازی کودکان در کیفیت چوبی تمرکز دارد.
از بازی های این تیم می توان به گمانه پلاس اشاره کرد.
دیدگاه خود را بنویسید