بازی فکری «ویلیجرز Villagers»، بازی خانوادگی روستاییان، برگردانی از بازی خارجی Villagers، شما را به دنیای قرون وسطی میبرد، جایی که در نقش بنیانگذار یک روستای جدید پس از طاعون قرار میگیرید. در این بازی استراتژیک، باید با استخدام افراد مناسب، زنجیره تولید را تقویت کنید، غذا تهیه کنید، انبار را گسترش دهید، و با جمعآوری چوب و سنگ، سلاح و ابزار بسازید. هدف شما این است که با افزایش استخدام و تولید محصولات، دهکده خود را آباد کنید و به پیروزی برسید. برنده بازی، دهکدهای است که موفق به ایجاد بهترین شرایط زندگی و بالاترین سطح آبادانی شود.
معرفی بازی خانوادگی روستاییان
بازی خانوادگی روستاییان، نسخهای برگردانده از بازی خارجی Villagers، شما را به دوران قرون وسطی میبرد، جایی که به عنوان بنیانگذار یک روستای جدید پس از طاعون، مسئولیت ساخت و توسعه دهکدهای جدید را بر عهده دارید. با استفاده از منابع محدود، باید تصمیمهای استراتژیک بگیرید و افراد مناسب را استخدام کنید تا به آبادانی دهکده خود کمک کنید.
ویژگیهای بازی:
- استخدام و مدیریت: انتخاب کارگران با مهارتهای مختلف برای تقویت زنجیره تولید، تهیه غذا و گسترش انبار.
- ساخت و ساز: استفاده از چوب و سنگ برای ساخت سلاحها و ابزار، و ایجاد زیرساختهای جدید.
- توسعه روستا: با افزایش استخدام و تولید، دهکده خود را گسترش دهید و شرایط بهتری برای زندگی فراهم کنید.
محتویات بسته:
- 5 کارت میدان روستا
- 5 کارت کمک بازیکنان
- 5 کارت موسس
- 30 کارت ابتدایی روستاییان شامل چوب برها، معدن چیان و هایرزها
- 94 کارت روستاییان دیگر
- 2 کارت بازار
- 15 سکه
- برای حالت تک نفره: 24 کارت رویداد، کارت کنتس و کارت دلقک
نحوه بازی:
- فاز کارت کشیدن: هر بازیکن به نوبت کارتها را میکشد و باید توجه کند که بیش از 5 کارت در دست نداشته باشد.
- فاز ساخت و ساز: بازیکنان به نوبت کارتهای خود را به روستایشان اضافه میکنند و باید از حد ساخت و ساز خود تجاوز نکنند.
- فاز بازار: محاسبه طلا و امتیازات برای تعیین برنده بازی.
حالتهای مختلف بازی:
- حالت ابتدایی: قوانین سادهتری برای تازهکارها و بازیهای راحتتر.
- حالت پیشرفته: برای چالشهای بیشتر و بازیکنان حرفهای.
نکات ویژه:
- توجه به قوانین ویژه کارتها و تاثیرات رویدادها.
- مدیریت صحیح منابع و کارگران برای بهبود عملکرد دهکده.
این بازی استراتژیک و خانوادگی، فرصتی عالی برای رقابت سالم و تفریح گروهی است.
روش بازی ویلیجرز: روستاییان
شما در نقش بنیانگذاران یک روستای جدید در دوران قرون وسطی قرار دارید، زمانی که طاعون بسیاری از مردم را از بین برده و زندگی را برای بازماندگان دشوار کرده است. غذا، سرپناه و لباس، از نیازهای اساسی که برای بسیاری از روستاییان ضروری بوده، به شدت کاهش یافته است. سازندگان دیگر تأمینکنندهای برای مواد اولیه خام ندارند، تاجران بسیاری از مشتریهای خود را از دست دادهاند و کشاورزان به دلیل ترس از طاعون زمینها و کارگاههای خود را ترک کردهاند.
جادهها پر از پناهجویانی است که به دنبال فرصتی برای شروعی تازه هستند و به شما مراجعه میکنند تا شاید بتوانند در زمینهای شما مستقر شوند و زندگی جدیدی بسازند. با توجه به محدودیتهای غذایی و منابع، باید با هوشمندی کارگران را انتخاب کنید.
شما میتوانید افرادی را پیدا کنید که با همکاری یکدیگر تواناییهای جدیدی را ایجاد کرده و غذای شما را افزایش دهند و ظرفیت جدیدی برای ساخت ساختمانهای جدید به وجود آورند. ساخت یک روستا به معنای یافتن افراد با مهارتهای مورد نیاز و یا حتی افرادی است که ممکن است مهارتهای آنها در ابتدا مفید نباشند اما با آموزش مجدد به کار بیفتند. این انتخابی است که من چوببَر شدم، نه راهی که ابتدا انتخاب کرده بودم، اما مشکلی نیست.
محتویات بسته:
- 5 کارت میدان روستا
- 5 کارت کمک بازیکنان
- 5 کارت موسس
- 6 کارت شروعکننده جاده روستاییان
- 30 کارت ابتدایی روستاییان شامل چوببَرها، معدنچیان و هایرزها
- 94 کارت روستاییان دیگر
- 2 کارت بازار
- کارت شروعکننده و کارت پایان فاز کارت کشیدن
- 15 سکه
برای حالت تکنفره:
- 24 کارت رویداد
- کارت کنتس و کارت دلقک
فاز ساخت و ساز:
در این فاز، بازیکنان به نوبت کارتها را از دست خود به روستایشان اضافه میکنند. هنگامی که یک روستایی در روستا قرار گرفت، دیگر قابل برداشت نیست. به طور پیشفرض، بازیکنان میتوانند 2 روستایی از دستشان در روستا قرار دهند به علاوه 1 روستایی به ازای هر نماد سازنده در شروع فاز ساخت و ساز. اگر شما برای مثال 2 نماد سازنده داشته باشید، میتوانید 4 روستایی را در روستا قرار دهید. حد ساخت و ساز شما به این مقدار مشخص میشود. هرگز نمیتوانید بیش از 5 کارت در روستا در یک فاز قرار دهید، حتی اگر تعداد نمادهای سازنده شما بیشتر از 5 باشد. همچنین میتوانید کمتر از حد ساخت و ساز خود روستایی در روستای خود قرار دهید.
بازیکنان در فاز ساخت و ساز تمام اعمال خود را در نوبت خود انجام میدهند و سپس نوبت را به نفر بعدی واگذار میکنند. در ابتدای فاز ساخت و ساز، به دیگر بازیکنان اطلاع دهید که حد ساخت و ساز شما چقدر است و تمامی روستاییهایی که قصد دارید در روستا بسازید را دور میدان روستا قرار دهید. این کار به دیگر بازیکنان کمک میکند تا متوجه شوند شما قصد دارید چند روستایی و کدام روستاییها را بسازید. توجه داشته باشید که از حد ساخت و ساز خود تجاوز نکنید.
دور نهایی:دور نهایی زمانی است که کارت فاز دوم بازار رو شود و دیگر کنتس کارت رویی دسته رزرو را نمیکشد.
برنده شدن در بازی:بازیکنی که در پایان بازی طلا بیشتری داشته باشد، برنده است.
حالت ابتدایی:
برای تسهیل بازی (خصوصاً اگر برای اولین بار است که بازی میکنید)، پیشنهاد میشود قوانین زیر را رعایت کنید:
- تنها یک کارت رویداد در هر دور بکشید و توجهی به کارت کنتس از دسته رزرو نداشته باشید.
- کارت کنتس را به سمت بدون طلا برگردانید.
- کارت "It Was You" را از دسته کارتهای رویداد زمستان حذف کنید.
حالت پیشرفته:
برای سختتر کردن بازی، مراحل زیر را انجام دهید:
- به جای 1 کارت رویداد، 2 کارت رویداد در شروع بازی بکشید.
- کارت دلقک را از بازی حذف کنید.
- کارت "It Was You" را از دسته کارتهای رویداد زمستان حذف کنید.
- به کنتس به جای 1 سکه، 10 سکه بدهید.
قوانین دیگر برای حالت تکنفره:
- تمام شدن کارت رویداد: اگر کارت رویداد یکی از دستههای زمستان یا تابستان تمام شد، دسته کارتهای سوخته را بر بزنید و دسته جدید بسازید.
- رویداد در فازهای دیگر: بیشتر رویدادها تا زمانی که در مرحله رویداد حل شوند، تاثیری ندارند. این کارتها با کلمه "Event" با فونت ضخیم شروع میشوند. بقیه کارتها مشخصاً برای یک فاز خاص هستند که نام آن فاز با فونت ضخیم در ابتدای کارت نوشته شده است. تاثیر رویداد این کارت در فازی که مشخص شده، در دور پیش رو موثر است. برای مثال، رویداد "The Rats" در فاز کارت کشیدن دور بعد موثر است.
- تاثیر رویداد بر جاده: بعضی از رویدادها به کنتس اجازه میدهند که از جاده روستایی بردارد. اگر کارت به رو برداشت، جای خالی را با چپترین دسته پر کنید. اگر کارت برداشته شده از جاده کارت فاز بازار را رو کرد، فاز بازار رسیده است (حتی اگر فاز دوم بازار باشد و بازی تمام شود).
- رزرو خالی: اگر شما خواستید از دسته رزرو کارت بکشید و دسته رزرو خالی بود، برای مثال در پایان بازی کارت رویداد "Conscription" آمد و نیاز به دسته رزرو بود ولی خالی بود، دسته کارتهای سوخته را بر بزنید و دسته کارت رزرو را بسازید.
- روستاییها با سکه بر روی خود: ممکن است کنتس از روستای شما یک روستایی را بدزدد. اگر سکهای روی آن روستایی بود، به دارایی شما میرود.
- موسس: کارت موسس شما با هیچ رویدادی از روستای شما حذف نمیشود.
- تمام شدن طلا: بسیاری از رویدادها شما را مجبور به پرداخت طلا به بانک یا کنتس میکنند. اگر برای پرداخت طلا کافی نداشتید، به اندازهای که طلا دارید بپردازید.
- افزونه کیک استارتر: استفاده از افزونه کیک استارتر در حالت تکنفره پیشنهاد نمیشود زیرا بالانس بازی به هم میخورد.
روشنسازی:
- روستایی بالا: بعضی از روستاییان ویژه و بعضی از کارتهای رویداد به روستایی بالا اشاره میکنند که منظور بالاترین روستایی از زنجیره است که کارت دیگری روی آن نیست (مانند بعضی از کارتهای روستاییان تکی).
- Apprentice: این کارت میتواند در هر کجای زنجیره محصول قرار بگیرد. برای قرار دادن این کارت از قوانین معمولی قرار دادن کارت پیروی کنید. این کارت میتواند در روستای دیگر بازیکنان یا روستای خود شما قرار بگیرد. استفاده از این کارت یکی از نوبتهای ساخت و ساز شما را میسوزاند، نه دو تا. این کارت نمیتواند کارت موسس بازیکن دیگر را بدزدد. از این کارت میتوان روی موسس خود استفاده کرد در صورتی که حداقل یک کارت روی کارت موسس باشد.
- Monk: این کارت میتواند به جای هر روستایی استفاده شود، اما تا زمانی که بالاترین کارت یک زنجیره نشده باشد. از 2 Monk در یک زنجیره محصولات میتوان استفاده کرد. هنگامی که این کارت در یک زنجیره محصول قرار میگیرد، اگر بقیه زنجیره درست به ترتیب باشد، تبدیل به کارت درست در زنجیره میشود. اگر Apprentice یا Monk پایینترین کارت یک دسته باشند، میتوان 2 کارت روی آنها قرار داد. هرگز نباید این کارتها کارت رویی زنجیره محصول باشند و اگر اینطور شد، کارتها را به دستتان بازگردانید.
- Tinner: این کارت میتواند قفل کارتهای زیادی را باز کند بدون اینکه با بازکننده آن کارت مچ باشد. این کارت را در فاز ساخت و ساز باید بازی کنید.
- Agent: این کارت به اندازه سکههای روی یک کارت شما به شما سکه میدهد. شما انتخاب میکنید که کدام کارت باشد.
- Paddler: این کارت به ازای هر 2 نماد طلا، 3 طلا به شما میدهد.
- Wood Carver: این کارت به اندازه تمام نماد طلا روستا به شما سکه میدهد.
- Horse Trader، Log Rafter، Priest: اینها نماد خود را در موقع امتیاز شماری دارند. بعضی از روستاییان دو نماد روی خود دارند.
توضیح کوتاه یک دور بازی:
- فاز کارت کشیدن: بازیکن 2 کارت به علاوه 1 کارت به ازای هر نماد غذا به نوبت میکشد. توجه کنید که هرگز بیشتر از 5 کارت نمیتوان کشید.
- فاز ساخت و ساز: بازیکنان در نوبت خود تمام اقدامات را انجام میدهند و مانند فاز کارت کشیدن یکییکی بازی نمیکنند.
- روستاییهای خود را در روستا قرار دهید به اندازه 2 روستایی به علاوه 1 روستایی به ازای هر نماد ساخت و ساز تا 5 تا.
- بازیکنان میتوانند روستاییها را به دستهها برگردانند و روستایی پایه دریافت کنند.
- روستاییهای ویژه بازی کنید (کارتهایی که میسوزند جزء حد ساخت و ساز شما نیستند).
- فاز بازار: اگر فاز بازار رسید، بعد از فاز ساخت و ساز آن را انجام دهید.
- وقتی دو دسته چپ کارتها تمام شد، فاز اول بازار رسیده است. طلای هر روستا محاسبه میشود. سکهها را از روی کارتها تکان ندهید و نماد نقره را محاسبه نکنید.
- وقتی دو دسته آخر به پایان برسد، فاز دوم بازار رسیده است. سکههای روی کارتها را به دارایی منتقل کنید و نماد نقره را نیز محاسبه کنید.
نماد روستاییها:
- چوب، کاه، مواد معدنی: تمام روستاییانی که این نماد را دارند، جزء زنجیره محصولاتی هستند که با یک روستایی پایه شروع میشود. عموماً اینها نصف روستاییان جاده هستند. نکته: روی یکی از این نمادها تمرکز کنید.
- انگور، پشم، چرم: تعداد کمی روستایی با این نمادها در بازی هستند و به جای شروع زنجیره محصول با روستایی پایه، با یک روستایی که از جاده برمیداریم شروع میشوند. نکته: اگر شروع به جمعآوری این نمادها کردید، بیشتر به پشت کارت بکشید.
- گندم: این روستاییها در زنجیره محصولاتی هستند که با کارت موسس شروع میشوند. توجه کنید که تنها دو کارت میتواند روی کارت موسس قرار داد. تمام این دسته غذا تولید میکنند.
- تکی: این روستاییان جزو زنجیره ساختی نیستند، اما میتوان آنها را تنها قرارداد.
- ویژه: این روستاییان قوانین مخصوص به خود را دارند که روی کارتها چاپ شده است. کارتهای ویژهای که میسوزند، جزء حد ساخت و ساز شما نیستند.
دیدگاه خود را بنویسید