عصر دولتهای جنگطلب ((به چینی: 戰國 時代؛، به پینیین: Zhànguó shídài)) یا عصر تاریخ چینی (221-475 قبل از میلاد) در اصل زمان جنگهای بیپایان بین چند ایالت چین، چو، چی، یان، هان، وین و زائو بوده است. این جنگ شدید، در نهایت به پیروزی دولت چین در سال ۲۲۱ پیش از میلاد به عنوان اولین امپراتوری متحد چینی شناخته شده مطرح گردید. سلسلهای که دارای دو رودخانه اصلی یِـلو و یانگتسه،بود.
تعداد بازیکن
زمان بازی
سن مناسب
پیچیدگی
تولید کننده
بازی رودخانه زرد و یانگتسه Yelow and Yangtze، خواهر بازی رومیزی بسیار تحسینشده دجله و فرات (tigris & euphrates) است و شما را برای بازی کردن مجدد در آن دوره تاریخی دعوت میکند تا شما با در دست گرفتن هدایت یکی از خاندانان بر بقیه خاندان ها چیره شوید.
در بازی رودخانه زرد و یانگتسه Yelow and Yangtze ، بازیکنان تمدنهایی را بوسیله قرار دادن تایلها میسازند. به بازیکنان پنج رهبر : شهردار، سرباز، کشاورز، بازرگان و صنعتگر، داده می شود. رهبران برای کسب امتیاز در هر یک از این زمینهها استفاده میشوند. اگرچه امتیاز شما در پایان بازی تعداد امتیاز شما در کمترین این زمینهها میباشد زمانی که تمدنها در صفحه بازی به یکدیگر متصل میشوند، جنگها بوجود میآید. برای موفقیت، تمدنهای بازیکنان باید از این نبردها، شورش دهقانان آرام، پیروز بیرون بیایند؛ همچنین بتوانند در حاشیهای امن برای خود پاگوداهای ارزشمند را تاسیس نمایند.
اجزای بازی:
- دفترچه راهنما
- یک صفحه بازی
- تعداد 150 عدد مکعب در 5 رنگ(مشکی، زرد، آبی، قرمز، سبز) و در دو سایز مختلف (10x بزرگ و 20x کوچک برای هر رنگ)
- 4 صفحه مخفیکننده
- 20 عدد تایل رهبر به همراه برچسب مربوط برای هر بازیکن (هر کدام در 5 رنگ)
- 9 پاگودا (2 عدد مشکی، دو عدد سبز، دو عدد قرمز، دو عدد آبی و یک عدد زرد)
- 1 مهره یکپارچگی
- 138 تایل (42 عدد مشکی، 36 عدد قرمز، 24 عدد آبی، 24 عدد سبز و 12 عدد زرد)
- یک عدد کیسه جهت مخزن تایلها
چیدمان
A : صفحه را بین بازیکنان قرار دهید.
این صفحه، نقشه چین در دوره ایالات جنگطلب با
دو رودخانه اصلی یلو و یانگتسه است.
B : روی قسمتهای مربوط یک تایل شهردار قرار دهید. اینها پایتخت 7 ایالت جنگطلب میباشد. بقیه تایلها
را درهم ریخته در کیسه قرار دهید.
اختیاری: برای بازی دو نفره و کوتاه کردن زمان
بازی میتوانید 24 تایل دیگر را نیز بدون نگاه کردن از
کیسه خارج کنید.
C : تمامی پاگوداها را در کنار صفحه بازی قرار دهید.
همچنین تمامی مکعبها را با توجه به رنگشان از هم
تفکیک کرده و در کنار صفحه بازی قرار دهید.
مهره یکپارچگی را نیز در کناری از صفحه بگذارید.
D : هر بازیکن یکی از سلسلهها را انتخاب میکند(شیر، کمان، کوزه یا گاومیش)؛ سپس تمامی رنگهای مربوط به آن سلسله را برمیدارد و در مقابل صفحهاش قرار
می دهد. صفحات مخفیکننده و رهبران باقیمانده را به جعبه برمیگردانید.
E : هر بازیکن 6 تایل به صورتی که روی آن معلوم نباشد، از کیسه برداشته و در پشت صفحه خود قرار میدهد.
F : سپس در نهایت 6 تایل دیگر نیز از کیسه بیرون کشیده و به عنوان تایلهای تجاری درجنوب صفحه(کادر سبز رنگ) قرار میدهید.
تایلها و رهبران با لبه مشترک مجاور همدیگر محسوب میشوند. همچنین تایلها و رهبران مجاور به همدیگر متصل میشوند. حال این اتصال مستقیم باشد یا
از طریق زنجیره تایلها و رهبران دیگر به هم متصل باشند.
به یک یا چند تایل با حداقل یک رهبر متصل به آنها ایالت(قلمرو) گفته میشود. تا زمانی که یک قلمرو یک رهبر از هر رنگ داشته باشد، همه چیز در آرامش خواهد بود؛ اما به محض قرارگیری یک رهبر دیگر از یک رنگ یکسان کودتا صورت خواهد گرفت.
... دو پادشاه در یک اقلیم نگنجد.
یک بازیکن را برای شروع به صورت تصادفی انتخاب کنید، سپس به صورت ساعتگرد بازی را ادامه دهید.
هر بازیکن در طول یک نوبتش دو اقدام از اقدامات زیر را به هر ترتیب که خواست میتواند انجام دهد. 5 نوع اقدام مختلف وجود دارد که هر بازیکن
دو اقدام یکسان یا غیریکسان از آن را میتواند انتخاب کند:
الف) قراردهی، تکان دادن یا برداشتن یک رهبر
ب) یک تایل روی صفحه بگذارد.
ج) حذف دو تایل آبی برای شورش دهقانان
د) حذف دو تایل سبز برای تاسیس پاگودا
هـ) حذف به تعداد دلخواه از تایلهایش و برداشتن به همان تعداد از کیسه تایلها
دیدگاه خود را بنویسید